• Voor 23:59 besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending vanaf € 35,-
  • Gratis retourneren & ruilen

Kuitkrampen

2
Bij kuitkrampen gaat het om plotselinge pijn in de kuitspier die wordt veroorzaakt door samentrekkingen van de spier die geheel onvrijwillig gaan. Het behandelen van kuitkrampen is vrij eenvoudig.
Lees meer
Sorteren op:
Sale
34,90 27,50
Op voorraad

Kuitkrampen

Bij kuitkrampen gaat het om plotselinge pijn in de kuitspier die wordt veroorzaakt door samentrekkingen van de spier die geheel onvrijwillig gaan. Deze onvrijwillige samentrekkingen kunnen ook ‘s nachts voorkomen. De kramp kan enkele seconden duren, maar soms ook tot 10 minuten lang aanwezig zijn in de kuitspier. Tijdens de kuitkramp staat de verkrampte kuitspier strak en brengt een pijnlijk gevoel met zich mee. Ook de voeten en tenen worden tijdens een kuitkramp stijf. Na afloop van de kuitkramp kan er enkele uren, soms zelfs een dag gevoeligheid en stijfheid in de kuit ervaren worden.

Oorzaak kuitkrampen

Er zijn verschillende oorzaken die kunnen leiden tot het krijgen van kramp in de kuiten, hieronder wordt een lijst weergegeven met de meest voorkomende oorzaken van kuitkrampen.

- Langdurig sporten
- Intensief sporten
- Te weinig vocht drinken
- Te veel alcohol drinkenVaat- en zenuwproblemen
- Zwangerschap
- Innemen van bepaalde medicijnen
- Tekort aan mineralen

Behandeling

Het behandelen van kuitkrampen is vrij eenvoudig. Door het uitoefenen van rekoefeningen van de kuit kan de kramp worden tegengegaan. De kuiten rek je door de tenen in de richting van het scheenbeen te brengen. Ook het masseren van de kuiten kan de kuitkramp tegengaan. Voor het masseren van de kuitspieren kan gebruikt gemaakt worden van verschillende tools zoals een Triggerpoint Foam Roller of een Pulseroll massage gun.

Voorkomen van kuitkrampen

Er zijn verschillende manieren om kuitkrampen te voorkomen, dit is puur gebaseerd op de oorzaak van de kuitkramp. Voor kuitkrampen die ontstaan na het sporten is het belangrijk om een betere kuitconditie te creëren ter voorkoming van kramp. Ook is het belangrijk om bij veel vochtverlies door bijvoorbeeld het sporten voldoende vocht in te nemen. Hierdoor word de kans op kramp verkleind. Als de krampen ontstaan door het drinken van te veel alcohol kan dit makkelijk voorkomen worden door minder alcohol te drinken of zelfs te stoppen met het drinken van alcohol. Bij een te kort aan mineralen kan er in overleg met een arts besloten worden om hiervoor medicijnen te slikken.

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »