• Voor 22:00 besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending vanaf € 35,-
  • Gratis retourneren & ruilen

Kuitbrace / Scheenbeen brace

5
Een kuitbrace is een bandage die wordt aangebracht aan het onderbeen. Door de compressie en ondersteuning die wordt geboden bij het dragen van een kuitbrace wordt de spanning op de spieren verminderd en kunnen zwellingen worden tegengegaan.
Lees meer
Sorteren op:

Wat is een kuitbrace?

Een kuitbrace is een bandage die wordt aangebracht aan het onderbeen. Door de compressie en ondersteuning die wordt geboden bij het dragen van een kuitbrace wordt de spanning op de spieren verminderd en kunnen zwellingen worden tegengegaan. Verder wordt het klapperen van het onderbeen tegengegaan tijdens het wandelen, sporten of andere dagelijkse bezigheden waardoor de pijn van veel voorkomende kuitklachten wordt verminderd.

Daarnaast kan een kuitbrace ook preventief worden gedragen om terugkomende kuitblessures te voorkomen. Door de compressie die wordt geboden bij het dragen van een kuitbrace wordt de bloedsomloop in de spieren gestimuleerd. Hierdoor krijgen de spieren meer zuurstof en worden deze sneller opgewarmd ter voorkoming van blessures. Dit kan ook leiden tot betere prestaties tijdens het sporten.

Tegen welke klachten helpt een kuitbrace?

Het onderbeen, bestaande uit de kuit en het scheenbeen, kunnen het gedurende zware trainingen of het fanatieke sporten erg zwaar te verduren krijgen. Een kuitbrace is te gebruiken bij veel verschillende klachten. Een aantal veel voorkomende klachten waarbij een kuitbrace kan helpen zijn:

- Zweepslag
- Overbelasting van de kuit
- Shin splints
- Spierscheuring
- Spierverkrampingen
- Spataderen
- Zwelling

Bij bovenstaande klachten helpt een kuitbrace voor een sneller spierherstel en het verlichten van de pijn door de spiertrillingen of onderbeentrillingen te minimaliseren. Indien u andere klachten heeft, kunt u altijd contact met ons opnemen om te kijken of een kuitbrace de geschikte oplossing is voor u!

Hoe geneest een blessure aan de kuitspier?

Of u nu last heeft van een zweepslag, overbelasting, spierverkrampingen of een gescheurde kuitspier, er zijn een aantal stappen die het genezingsproces versnellen. Bij elk van de bovenstaande klachten is het belangrijk om het “PRICE-protocol” te volgen om sneller op de been te komen. Het PRICE-protocol staat voor: protect, rest, ice, compress and elevate, ook wel: bescherm, rust, ijs, compressie en verhogen. Hieronder volgt een korte uitleg over de verschillende stappen.

Beschermen: Draag een kuitbrace om de pijn bij blessures te verminderen.

Rusten: Vermijd overmatige belasting van het onderbeen om verergering van de blessure te voorkomen.

IJs: Het verkoelen van de spieren vlak na het oplopen van de blessure is belangrijk om de pijn en zwelling te verlichten.

Compressie: Het dragen van een kuitbrace bevordert de bloedsomloop waardoor spieren sneller genezen en biedt compressie om trillingen in het onderbeen te voorkomen waardoor de pijn verlicht wordt.

Verhogen: Leg het aangedane been hoger dan het hart om zwellingen te voorkomen of verminderen.

Ook zelf massage kan het herstelproces bij een spierblessure versnellen en de pijn en zwellingen te verminderen. Diepe weefseltechnieken kunnen gespannen spieren losmaken en verbeteren de bloedsomloop. Er zijn verschillende hulpmiddelen om zelfmassage thuis toe te passen, zoals foam rollers, massageguns en massageballen.

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »